keskiviikko 14. elokuuta 2013

5. Harjoittele kuuroutta

Pääset paljon helpommalla kun et menetä voimiasi kelailemalla
kuulemiasi tarinoita ihmisistä, tutuista ja tuntemattomista, joilla
oli sama tauti – tai ihan eri, jotka yleensä kuolivat.


 



Ihmisten reaktiot vaihtelevat tosi paljon kuullessaan sairastavani
akuuttia leukemiaa. Kyky reagoida ja käsitellä tietoa vaihtelee.

Välillä ihan huvittaa se, minkälaisia reagointitapoja on joutunut
kokemaan. Nimenomaan joutunut.

Sairastuminen on iso ja vakava asia.
Nuorena sairastuminen jotenkin vielä hankalampi sulattaa.
Pienen lapsen äidin sairastuminen alkaa olla jo tosi rajoilla.

Kuullessaan sairaudestani olen huomannut, että muiden ihmisten
omat käsittelemättömät surut ja menetykset pulpahtavat pintaan.
Koska vihdoin joku uskaltaa puhua vaikeasta asiasta, on niistä
avauduttava juuri sillä hetkellä juuri sille joka ymmärtää vaikeuksia.

Raskauttaen jo raskaan taakan alla olevaa kuulijaa, joka parhaimmassa
tapauksessa uskaltaa sanoa:

”Anteeksi, mutta musta tuntuu että en pysty kantaa tämän enempää
kuin mitä minulla nyt on.”

Tavallisimmassa tapauksessa voimat eivät enää edes riitä tuon lauseen
muodostamiseen ja hiljaisuus on keino selvitä.

Olen siis tuo jälkimmäinen.

Joudun usein tilanteeseen, jossa sanatulva kaikesta mahdollisesta
kauheasta hyökyy ylitseni ja koska tunnen että voimani eivät riitä
virran tukahduttamiseen, tartun pelastusliiviini - korvieni sulkemiseen.

Olen tietoisesti opetellut valikoimaan kuulemani
ja samaan aikaan pitämään pokerinaaman
ja sanomaan tietyin väliajoin – "niin", "joo", "hmmm".

Ajatuksissani pakenen kuitenkin kauas kaikesta siitä.
Yritän nopeasti ympärilleni katsomalla nähdä jotain, johon voisin
keskittää ajatukseni.



Esimerkki:
Kampaajani, joka utelemalla sai selville sairastavani syöpää,
järkyttyi kuulemastaan niin kauheasti, että loppuajan tuolissa
istuessani pelkäsin hänen saksiaan.

Kysyin pari kertaa häneltä,
pystyisikö jatkaa leikkaamista.

Kyllä pystyisi.

Hänenkin sanainen arkkunsa aukesi sellaisella vauhdilla, että
hänen piti pyytää kollegansa tuomaan lasillisen vettä itselleen.
Oli minullakin jano.

Sain kuulla kauhutarinoita varmaan joka ikisestä
ihmisestä jonka hän oli ikinä kuullut sairastavan vakavaa sairautta.

Ja niitä riitti.

Tietyt aiheet raastoivat sydäntä erityisen syvältä ja tunsin etten
kestäisi enää.

Yritin useasti vaihtaa puheenaihetta.
Lopulta keksin aiheen, josta lähes jokainen meistä innostuu.

”Oletko tehnyt töitä koko kesän?”
”Joo, mä oon raatanut ihan hirveästi, mulla on ollut niin paljon
tekemistä että mä oon ihan poikki.”

Ta-daa.
Jutut kääntyivät ja henkilö sai puhua itsestään.

Äiti Teresa on muodostanut monta ajatusta hienoiksi paketeiksi
ja yhtä niistä olen ajatellut paljon, pysäyttävä ajatus:

”Se joka toisia valoon vetää,
usein itse jää pimeyteen.”
Äiti Teresa

Monien on ollut vaikeata ymmärtää, että olen päättänyt
taistella ja en nyt ainakaan vielä ole siirtynyt paremmille laitumille
yrttejäni viljelemään.

Oma reippaus ja taistelutahto on kuitenkin saanut syviä kolahduksia
sanoista, jotka kumpuavat muiden ihmisten omista käsittelemättömistä
suruista ja peloista.

Sairaana olevasta voikin helposti tulla se, joka kannustaa ja yrittää
vetää valoon muita! Mutta koska sitä ei ole enempää kuin ihminen,
on pimeyden puolellekin helppo liukastua. Raja valon ja pimeyden
välillä on hiuksenhieno ja hauraassa tilassa eläminen tekee vaihtelut
hyvin nopeiksi.

Opittuani sen, että voin valikoida kuulemani, olen myös valikoinut
tallettaa sydämeeni voimauttavat ja kannustavat kommentit.

Tässä niistä vain muutama:

”Haluan vain sanoa, että me ollaan ajateltu teitä tosi paljon.”

”Rukoilemme puolestanne.”

”Nyt viedään sun tuo aurinkotuoli pihalle ja mennään mettään
nukkumaan päiväunet!”

”Olen edelleen sitä mieltä, että kysymyksessä on hoidettavissa
oleva tauti.”

Kaikista parhaimmat ovat lyhyet kommentit tai kädenpuristus,
mistä tuntee toisen kokeneen jotain, joka auttaa häntä ymmärtämään
minua.

”Ihanaa nähdä, että et anna periksi. Minä uskon että selviät.”

Kukaan ei voi tulevaisuutta ennustaa ja vielä vähemmän tietää,
voiko tällaisesta selvitä. Siihen on pakko kuitenkin itse uskoa 
ja kaikista eniten voimaa saa niistä ihmisistä, 
jotka uskovat siihen itsekin.

Siksi olenkin hyvin kiitollinen siitä, että ympärilläni on aina
löytynyt ihmisiä, jotka eivät ole antaneet periksi kun minulta
ovat voimat loppuneet.

Kiitos siitä, että olette uskoneet minuun siinäkin tilanteessa,
kun olen, sieluni täysin riekaleina, voimani vähäisinä ja
kehoni minut pettäneenä halunnut vain antaa periksi.

Kiitos sinulle, joka sängyn vierelläni istuit, otit kädestä kiinni
ja juttelit rauhallisesti unelmista ja sunnittelemistamme
pikkuprojekteista.

Kiitos siitä, että olette olemassa!


Nähdään taas!

-Smoothielli-

4 kommenttia:

  1. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Voi miten totta jälleen kerran! Korvani suorastaan pulppuavat tarinoita ihmisistä, jotka sairastavat samaa. Osa ei taida kovin vakavana sairastaa päätellen siitä, miten vähän sairaus heidän elämäänsä on lamauttanut. Ja osa taas on toinen jalka haudassa. Ja tarinoita tosiaan riittää. Jokaisen tilanne on kuitenkin yksilöllinen, ei meistä kukaan samasta kaavasta ole. Se mikä toista vain vähän haavoittaa, kaataa toisen kokonaan. Olen päättänyt, että vaikka välillä kaadunkin, niin en jää maahan makaamaan. Minä nousen ylös aina vaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. <3
      Ja sinähän sieltä nouset!
      <3
      Älä usko mitään muuta.
      Tai ketään muuta.

      Poista

Kiitos siitä että halusit jättää jälkesi tai
sanoa pienen sanasen,
kaikki ne huomioidaan ja arvostaen vastaan otetaan.