keskiviikko 28. elokuuta 2013

13. Kiellä kaikki


 
Minä sanon:
- Kai sä ymmärrät että minä en istu tässä ja sinä et puhu minulle.
Puhut jollekin toiselle.

Johon lääkärini sanoo:
- Tiedän sen. Se tuntuu siltä.



Näin kaiken ulkopuolisen silmin.
Olin pieni kärpänen katossa ja katsoin miten jonkun ressukan
maailmaa, elämänkatsomusta, arvoja, ihmisarvoa, arkea ja persoonaa
oltiin muuttamassa pala palalta.

Kielsin kaiken.
Ymmärsin kylläkin kaiken intellektuaalisella, järjellisellä,
tasolla, mutta ajattelin, että nyt otetaan sitten sekunti
kerrallaan tästä eteenpäin.

Kylmän rauhallisesti pyysin lääkäriä poistumaan huoneesta
että voisin soittaa muutaman puhelun.

Hän lähti hoitamaan paperiasioita saadakseen minulle huoneen osastolta.

Muistan miten järjestelmällisesti soitin puhelut tärkeimmille
ihmisille, kerroin tilanteen samanlaisella äänellä kuin olisin kertonut
ostaneeni maitoa ja piimää kaupasta. 
Lääkärin tullessa takaisin huoneeseen, otin mukaan
reppuni ja seurasin perässä.

Jännitti, miltä osasto näyttää.
Sain mielestäni osaston hienoimman huoneen mahtavalla näköalalla.
Sisälläni kiristävä tunne muistutti todellisuudesta ja siitä, että seuraavana aamuna
työkaverini kävelisivät töihin viereiseen taloon minun ollessa
aivan väärällä puolella ikkunaa. Kielsin itseäni ajattelemasta asiaa.

Ajattelin, että kaikki tämä täytyy olla totta, mutta todennäköisesti
väärinkäsitys. Nukun täällä kivassa huoneessa yhden yön ja menen
huomenna kotiin. Ei tällaista minulle tapahdu.



Olen asioita kieltämällä saanut välillä luotua itselleni
turvallisen kuplan jonka sisällä minä määrään elämääni.
Varsinkin tilanteissa, joissa on vain joutunut odottamaan.

Olen kuitenkin tietoinen siitä, että kupla on vain ohutta mielikuvituksen
tuotetta ja puhkeaa joku päivä.

Se päivä, kun tilanne johtaa siihen, että kovapäisimmänkin eteen
tuodaan faktat jota ei enää voi kieltää, on pilvenreunalta pudottava.

Riippuen siitä, miten tietoinen on ollut tekemästään valinnasta,
on matka takaisin arkeen joko hyvin tuskallinen tai vain
tuskallinen.

Kaiken sen arvoista?
Ainakin minulle!

Nyt taas turvallinen kuplani on jälleen kerran puhjennut
ja tässä on mennyt muutama päivä, monta puhelua,
keskustelua rakkaiden ja asiantuntijoiden kanssa, kun taas
sain uudelta tuntuvan asian oikeisiin mittasuhteisiin.

Tällä hetkellä minulla ei ole syytä kieltää mitään,
olen hyväksynyt sen mikä hyväksyttävä on ja
päättänyt elää läpi kaiken sen mitä vaaditaan.

Toivon pilkahdukset ovat muuttuneet kirkkaiksi välähdyksiksi,
enkä enää pelkää.

Edellisviikolla jouduin yhtäkkiä lisäkokeisiin, 
hoitaja muodosti asian aika hauskasti:
”Otamme kokeet kolmannen kerran varmistaaksemme
ettemme näe mitään”.

Ehdin jo luonnollisesti mennä listani läpi kaikesta tätä matkaa
mutkistavasta asiasta ja olin aika ylpeä itsestäni, koska en enää
pelännyt! Soitin siskolleni ja puhelun jälkeen tulin siihen
johtopäätökseen, että ”mitä tahansa se nyt onkin, niin se ei minua
tule tappamaan”.

Nukuin yöni hyvin, soitin hoitajalleni aamulla ja pyysin lukemaan
koetulokset.

Kaikki oli niin kuin pitikin.

Kaiken kieltäminenkin olisi myös ollut ihan loistava tapa saada nukuttua
hyvin, mutta nyt en tehnyt niin.

Säästetään sitä tuleviin päiviin!



Joten – jos on pakko – kiellä kaikki,
mutta muista, se ei voi olla pysyvä tila.



Nähdään!


Ps. Lopuksi japanilainen tanka, sanoina teille kaikille, jotka olette
ilmaisseet seuraavanne ajatuksiani blogissani. En voi sanoa muuta
kuin että tunne on ihmeellinen minullekin ja että saan paljon voimia
siitä, että tunnette saavanne jotain ajatuksistani.


”Minä ilahdun
kun lehteilen kirjaa ja
löydän henkilön
tarkalleen samanlaisen
kuin minä itse olen.”
                         Akemi


Jos nyt ihmisinä emme tarkalleen samanlaisia ole,
niin ajatuksemme voivat jollain tasolla 
kuitenkin yhteen solmiutua.


Kaikkea parasta teille kaikille toivoen,


-Smoothielli-




9 kommenttia:

  1. Hei ystäväni! Löysin tänne ja luin kaikki sanasi kerralla. Mutta luen kaiken vielä uudestaan ja uudestaan.. Kiitos tästä blogista. Olet rakas! t:mari

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kiva kun löysit! Nähdään täällä virtuaalisesti.

      Poista
  2. Kiitos jokaisesta sanasta!! - Lauri

    VastaaPoista
  3. Kiitos että kirjoitat meille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää on mun mielestä niin ihmeellistä...
      Kiitos itsellesi kun kerrot, että ne
      on kiitoksen arvoiset.
      <3

      Poista
  4. kiitos tästäkin niin hyvin kirjoitetusta tunteiden kirjosta jonka jaoit :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mirjami!
      Mukavaa kun jätät jälkiäsi tänne... <3

      Poista
  5. Sen täytyy olla jokin ihmisen sisäinen suojamekanismi. Se on varmaan rakennettu meihin.
    Ja on se ihme miten monenlaisia asioita ihminen voi lopulta kestää. Vaikka tuntuu ettei kestäisikään. Kiitos tästä inhimillisestä kauniista kirjoituksestasi! Ja kaunis japanialainen tanka, ja niin totta!
    Voimia!
    Liz <3

    VastaaPoista

Kiitos siitä että halusit jättää jälkesi tai
sanoa pienen sanasen,
kaikki ne huomioidaan ja arvostaen vastaan otetaan.